Kiedy należy wykonać serwis i konserwację szlabanu?

Zanim przystąpimy do montażu szlabanu należy szczegółowo zaplanować jego lokalizację. Takie ustalenia można wykonać poprzez szczegółowe pomiary rozmiaru ramienia szlabanu oraz szerokości przejazdu. Jeśli odległość od krawężnika do krawężnika wynosi 5 m, wtedy można pokusić się o instalację szlabanu z 6-metrowym ramieniem. Taki wariant umożliwia ustawienie bloku napędowego szlabanu poza krawężnikiem. Podpora ramienia szlabanu możemy w takim wypadku zamontować poza jezdnią. 

W sprzedaży znajdziemy różne typy szlabanów, różniące się wymiarami ramion. Trzeba uwzględnić fakt, iż część producentów podaje całkowity wymiar ramienia, gdy inii prezentują wartość roboczą. Wartość robocza to nic innego jak miejsca, które pozostaje do poruszania się przez przejazd, przy uwzględnieniu, iż podpora ramienia szlabanu jest ruchoma. Wybór więc ma ogromne znacznie jeśli mówimy o projektowaniu przejazdu pod szlaban. Wybór modelu zależy od wielu zmiennych, trzeba rozważyć nie tylko wymiary, lecz i intensywność pracy. Nieco inne wymagania powinny nas interesować przy szlabanie otwieranym kilka razy dziennie, a inne przy konstrukcji uruchamiającej się setki razy w ciągu doby. Producenci nazywają ilość otwierania jako cykl. Często znajdziemy określenia producentów mówiące o trybie pracy: intensywny, średnio-intensywny. Szlabany produkowane obecnie są przystosowane do względnie intensywnej pracy. Praca bardzo intensywna to otwieranie kilkaset razy dziennie np. 400 cykli w ciągu doby. Wówczas będziemy potrzebować nieco innych rozwiązań w zależności od potrzeb. Bardzo intensywna praca wymaga wyboru szlabanu hydraulicznego lub szlabanów elektromechanicznych. Są to modele odporne na częste użytkowanie, a przy tym cechujące się niską awaryjnością.

Regularny serwis i konserwacja decydują o użyteczności szlabanów

Warto pamiętać, że tak jak pozostałe instalacje, tak i szlabany wymagają regularnej kontroli. W aucie wymieniamy olej, klocki hamulcowe, sprawdzamy stan ogumienia. Tak i tutaj należy wykonać okresowe sprawdzenie działania. Przyjmuje się, że szlabany powinny być kontrolowane przynajmniej raz na pół roku. W niektórych wypadkach producenci zalecają jednak znacznie częstsze kontrole, dzięki czemu unikamy poważnych awarii szlabanów. W przypadku niektórych rozwiązań może zajść potrzeba sprawdzania szlabanu co trzy miesiące. Pamiętajmy, że zużycie jednego elementu może prowadzić do uszkodzenia następnego. Rośnie więc skala awarii, a więc i koszt serwisowania.

Wbrew pozorom szlabany są narażone na bardzo intensywną pracę. Zużycie poszczególnych elementów jest naturalne, dlatego regularna konserwacja powinna być ustalana odgórnie przez właściciela obiektu. Jednym z elementów, które bezpośrednio odpowiadają za stan napędu w szlabanie są sprężyny wyważające. Jeśli są one niewłaściwie wyregulowane lub też nie posiadają swojej początkowej wytrzymałości to może dojść do niestabilnej pracy szlabanu. Ramiona w szlabanach mogą z czasem generować kłopot z zamykaniem i otwieraniem szlabanu. Dlatego tak istotne są prace serwisowe oraz konserwacja szlabanów. Zaniedbania w tym zakresie kończą się niepotrzebnymi awariami, a co za tym idzie wydatkami. Przy realizacji prac tego typu zalecamy kontakt ze sprawdzonymi, specjalistycznymi firmami. Jedną z nich jest firma Szlabany24.PL, która zajmuje się na co dzień szlabanami. Tylko fachowy serwisant jest w stanie wykluczyć usterkę i wdrożyć działania, które pozwolą cieszyć się bezproblemową obsługą szlabanów przez wiele lat. Odwiedź stronę: http://szlabany24.pl